Mi az a SEO és miért ennyire fontos? Kinek a feladata? Mikor lesz a weboldalam az első a találatok között? Ha ezeket a kérdéseket feltetted már magadban, akkor a legmegfelelőbb helyen jársz!
Kezdjük a legelején, mi is az a SEO?
A SEO az angol search engine optimization, azaz keresőoptimalizálás szó rövidítése, a magyarban használjuk így is, illetve a keresőoptimalizálás kifejezést is. A SEO azoknak a beállításoknak és tulajdonságoknak az összessége, melyek meghatározzák, hogy a weboldalad mennyire könnyen található meg a keresőrobotok, illetve a látogatók által. És igen, a kereső beállítások fogják megalapozni azt is, hogy az oldalad hányadik lesz a találati listában.
Mi a SEO és a PPC közötti különbség és kapcsolat?
A The Pitch blog ábrája nagyszerűen szemlélteti, hogy mi a különbség a kettő között. Míg a keresőoptimalizálás az oldaladra érkező organikus, vagyis fizetetlen találatokra lesz befolyással, addig PPC (kattintás alapú hirdetés) a fizetett találatokat jelenti. Fizetett hirdetésekkel viszonylag gyorsan lehet releváns és minőségi forgalmat terelni a honlapodra, de ennek a hatása csak addig tart, ameddig fizeted a hirdetéseket. A keresőoptimalizálással viszont azért éri meg foglalkozni, mert hatása hosszú távú, ha jól csinálod, akkor pár hónapon belül az oldalad jó helyezést érhet el és fogja hozni a fizetetlen találatokat.
Miért fontos?
A Google oldalán másodpercenként csaknem 80 000 keresés történik, az első három organikus találat a forgalom 50%-át elviszi, a maradék 50%-on osztozik az összes többi találat, ezért is kiemelkedően fontos a jó keresőhelyezés.
Bármennyire is hihetetlen, de sokszor még a nagy cégek sem fordítanak kellő figyelmet a keresőoptimalizálásra, ez hatalmas nagy kereset kiesést jelenthet. Okulj a Westend és az IKEA hibáiból.
Mi befolyásolja?
A SEO-t általában három fő részre szoktuk tagolni:
Technikai SEO: ezek azok a legfőbb technikai beállítások, melyek meghatározzák, hogy az oldalad látható-e a keresőrobotok számára. A keresőrobotok azok az automatizmusok, akik feltérképezik, értelmezik és elemzik az oldaladat technikai és tartalmi szempontból. A keresőtalálatok között való megjelenés alapfeltétele a megfelelő technikai beállítások megléte.
On-page SEO: Az on-page SEO tulajdonképpen a weboldal tartalmát és annak felosztását, tagoltságát vizsgálja. A Google folyamatosan frissített algoritmusa egyre inkább figyel például a weboldal relevanciájára a korábbi kulcsszó-egyezés és kulcsszó-sűrűség helyett. Nem elég tehát ha a weboldalad gyakran szerepelteti az adott kulcsszót, fontos az is, hogy a weboldalad hiteles, friss és releváns tartalmakat szerepeltessen.
Off-page SEO: Az off-site SEO a legnehezebb témakör, hiszen ez az oldaladra mutató linkek összességét jelenti, amire közvetlenül kevés ráhatásod van, viszont minél több és jobb domain értékű oldal mutat rád, annál hitelesebbnek értékeli az oldaladat a Google és annál jobb lesz a kereső helyezésed.
Kinek a feladata?
A technikai SEO beállításokat érdemes már a weboldal készítésekor a fejlesztőre bízni, így elkerülhetjük azt, hogy a gondosan felépített és dédelgetett oldalunk egy rossz beállítás miatt egyáltalán ne jelenjen meg a találatok között. Fontos, hogy nem feltétlenül elvárható a fejlesztőtől, hogy mindenre odafigyeljen, így az a legbiztosabb ha adsz neki egy listát arról, hogy mi az ami mindenképpen legyen az oldaladon beállítva:
- SSL tanúsítvány: ha ez megvan, akkor az oldalad biztonságos lesz, és ezt a Google is értékelni fogja. A tanúsítvány évente néhány ezer forintos költség, a beszerzését te is el tudod intézni, de a fejlesztőd tudja majd beépíteni az oldalba.
- Indexálható legyen az oldal: ne maradjon benne véletlenül egy oldalban sem a “noindex” vagy “disallow” tag, hiszen ez azt az üzenetet küldi a robotoknak, hogy ezt az oldalt nyugodtan ugorják át, nem szükséges elemezni, emiatt viszont a keresőbe soha nem fog bekerülni. Az egyetlen kivétel, ahol mégis maradhat a “noindex” megjelölés, az azok az oldalak, amit tényleg nem szeretnénk a keresőkből láthatóvá tenni, például egy feliratkozás köszönő oldal, a weboldalad admin felülete, vagy egy olyan anyag, amit csak feliratkozás, vagy fizetés után szeretnénk a felhasználóknak elérhetővé tenni.
- Az oldal sebessége: A Google-nek van egy remek tesztelő oldala a weboldalak sebességének ellenőrzésére, itt te is ellenőrizheted, hogyan teljesít a weboldalad. Külön vizsgálja a mobilos és asztali nézetek sebességét, mindkettőről ad egy összesítő értéket 1-100-ig és ad egy pontos listát arról, hogy miket érdemes megtenni a gyorsítás érdekében. Az oldalad sebessége nemcsak az egyik legfontosabb szempont a Google rangsorolási rendszerében, de a felhasználói élményt is jelentősen befolyásolja.
Mobilnézet: 2020 januárjában a mobil eszközről történő weboldal megtekintések aránya már 43%, tehát az emberek majdnem fele mobilról böngészi az internetet, ezért elengedhetetlen, hogy ekkora képernyőn is megfelelően töltsön be az oldal. Szerencsére a Google-nek van saját mobilbarát tesztje, amivel le tudod ellenőrizni az oldaladat. Fontos: Amennyiben a weboldalad korábban készült és nem volt mobilnézete, ennek a beállítása, lefejlesztése plusz költségeket vonhat maga után! A weboldalad tartalma és azoknak beállítása már inkább a te feladatod lesz, ha WordPress weboldalad van, akkor ez nem is lesz annyira nehéz. Rengeteg útmutató, oktatóanyag létezik már a témában, de akár minket is megkereshetsz, ha segítségre van szükséged.
Források:
https://thepitch.hu/keresooptimalizalas/
https://www.webceo.com/download/seo-strategy-guide-2020.pdf
https://www.smartinsights.com/search-engine-optimisation-seo/seo-analytics/comparison-of-google-clickthrough-rates-by-position/