Sajnos újabb gazdasági válság közepén vagyunk, ami jelentősen át fogja rendezni a piaci viszonyokat. A KATA változások, megszorítások, rezsi emelkedés miatt sok cég életében logikus lépésnek tűnhet a marketing büdzsét csökkenteni, de mi inkább arra buzdítunk, hogy költségcsökkentés helyett a marketing aktivitásaid hatékonyságára koncentrálj, hogy az erőteljes marketing segítségével könnyebben átvészeljétek a nehezebb időszakot.
Vállalkozóként magunk is érezzük a megszorítások hatását, marketingesként pedig még inkább ismerjük a közmondást, miszerint „aki kimarad, lemarad”, ez pedig az online marketingben hatványozottan igaz. Vállalkozásunk alapításakor eltökélt célunk volt, hogy a hozzád hasonló kis- és középvállalkozásokat segítsem abban, hogy megértsd az online marketing alapjait, és annak eszközeit hatékonyan tudd vállalkozásod fellendítésére alkalmazni.
Ebben a cikkben néhány tippel szeretnénk segíteni. Reméljük, a cikk végére sikerül meggyőzni arról, hogy miért ne a marketingen kezdj el először spórolni!
Marketing = bevétel
A marketing nem szükséges rossz, hanem a bevételszerzés fontos eszköze. A marketing költségek csökkentésével tehát potenciális bevételtől eshetsz el. Gondold végig, honnan jönnek az ügyfeleid. Újsághirdetésben találnak rád, szórólapot osztogatsz, vagy a Google keresőjéből találnak meg? Ez mind marketing! De marketing az is, amikor az elégedett ügyfél téged ajánl tovább ismerőseinek, barátainak.
Miért rossz ötlet a marketing költségvetés csökkentése?
- Most minden eddiginél fontosabb a marketing. Mindenki az okostelefonján lóg, egyre fontosabb, hogy benne legyél a fejekben! Ha mások visszaveszik a kommunikációt, akkor te most húzz bele!
- Attól, hogy te teljesen leállítod, vagy csak csökkented a marketing költségeket, a versenytársaid ezt nem teszik meg. Ha nem te kelted a legnagyobb zajt az online felületeken, akkor a hűséges és elkötelezett ügyfeleid máshol kezdenek el keresgélni.
- A marketing költségvetés csökkentése jó ötletnek tűnhet kisvállalkozóként, de ez csak rövid távon jár anyagi előnyökkel, hosszú távú negatív hatást érsz el vele. Fontos, hogy továbbra is aktív maradj a közösségi médiában, a weboldaladon és minden más digitális csatornán. A márkaismertség hosszú távon, még jóval a válság elmúltával is hasznot fog hozni. Annak ellenére, hogy az elköteleződés és a forgalom jelenleg a megszokottnál kicsit alacsonyabb lehet, az emberek alkalmazkodnak az új gazdasági helyzethez és változtatnak szokásaikon, de hamarosan úgyis visszatérnek érdeklődési körükhöz, szükségleteikhez és szokásaikhoz.
Költségcsökkentés helyett hatékonyabb marketing!
1. Rendszeresen posztolj a közösségi felületeiden
Lehet, hogy néhány munkaórádat elveszi és akár még 1-2 kollégát is be kell vonnod, de a közösségi média felületek használata ingyenes és a rendszeres, releváns posztolás mindig megtérül. Minőségi tartalmak készítése és megosztása, a kommentekre és üzenetekre való reagálás, az ügyfelek problémáinak megoldása kulcsfontosságú lehet egy sikeres online jelenlét kialakításához.
2. Legyél releváns, aktuális
Nem csak a közösségi médiában fontos az aktualitás, de a Google algoritmusa is kiemelt figyelmet szán az internetes tartalmak relevanciájának. Sokkal könnyebb felülkerekedni a reklámzajban, ha a tartalmad aktuális, a követőbázisodnak szól és az ő aktuális problémáikra nyújt választ, megoldást.
3. Fókuszálj az organikus elérésekre
Ha nem szeretnél túl sokat költeni például Google keresőhirdetésekre, akkor próbálj meg minél több látogatót organikusan elérni, azaz fizetetlen keresőtalálatokból. Ehhez elengedhetetlen az, hogy a weboldalad mind tartalmilag, mind technikailag rendben legyen, hogy az ügyfeleid és a keresőmotorok is könnyen megtalálják.
4. Hozz létre vonzó és releváns tartalmat blog formában is
Az ügyfeleidben, követőidben és közönségedben számtalan kérdés merülhet fel nap, mint nap, amelyekre választ kell kapniuk! Ha releváns és hasznos tartalmat teszel közzé a webhelyeden is, vagy vonzó közösségi média bejegyzéseket írsz, tanácsokat és tippeket kínálsz, azzal értékes követőbázist építhetsz magad köré és leadeket, de akár eladást is generálhatsz. Írj rendszeresen keresőbarát blogbejegyzéseket útmutatónk segítségével.
5. Célozz pontosan
Ha hatékonyabban szeretnéd online hirdetéseidet futtatni, akkor nem árt felülvizsgálnod a célzási beállításaidat. Sok ügyfél esik bele abba a hibába, hogy a célcsoportjait nem határozza meg elég pontosan, mert szerinte „az ő terméke mindenkinek hasznos”. A hirdetési célzás így túl széles lesz, az eredmények pedig nagyon alacsonyak, hiszen minél kevésbé releváns a hirdetésed, annál kevesebben fognak rákattintani, drágább lesz a kattintás ára és alacsonyabb lesz a konverziós arány is. Mindig pontosan határozd meg a célcsoportodat (demográfia, érdeklődési körök, egyéb tulajdonságok alapján) és őket próbáld meg megtalálni ahelyett, hogy mindenkire célzol.
6. Mérd az eredményeidet
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy bármilyen online megjelenés akkor lesz a leghatékonyabb, ha az eredményeidet rendszeresen és pontosan méred, hiszen így fogod tudni, mik azok a kampánytípusok, poszttípusok, amik a legjobb eredményt hozzák. Használj UTM tageket és használd ki a Google Analytics felületét, hogy tűpontos eredményeket kaphass, pl:
- nézd meg melyik felületről érkezik a legtöbb látogató a weboldaladra
- melyik forráshoz tartozik a legmagasabb konverziós arány
- melyik hirdetésed hozta a legtöbb átkattintást
7. Hírlevelezz és automatizálj
A saját adatbázis az egyik legnagyobb kincs lehet egy vállalkozás életében, adatbázist pedig kiválóan lehet például hírlevél feliratkozással gyűjteni. A hírlevelek küldése az egyik legjobb módja a korábban már elért emberek újra becsatornázására, el tudod nekik juttatni a legújabb híreket, akciókat.
TIPP: Mindig legyen olyan hozzáadott érték, ami csábítóvá teszi a hírlevél feliratkozást, például legyen olyan tartalmad (pl. ingyenes e-book), amit csak a feliratkozóid kapnak meg, vagy értesüljenek ők mindig elsőként az akcióidról.
Egy profi hírlevél összeállítása és kiküldése sem atomfizika, rengeteg hírlevél küldő rendszer kínál egyszerűen használható drag-and-drop („összekattinthatós”) hírlevél szerkesztést és a kezdő csomagokért általában fizetned sem kell (A Mailchimp pl. 2000 feliratkozóig ingyenes)
És mielőtt elfelejtem: AUTOMATIZÁLJ! Ne csak a hírlevél feliratkozás folyamata legyen automatizált, hanem építs automatikus hírlevél sorozatokat. Például feliratkozás után:
- az első hírlevelet azonnal megkapja a feliratkozó, ebben küldd ki a feliratkozásért cserébe ígért csali anyagot, kuponkódot
- a második hírlevelet egy pár nappal később küldd, ebben üdvözlöd a feliratkozót, röviden bemutatod a cégedet és hogy mire számíthat tőled a további hírlevelekben.
- legalább még 2-3 további hírlevélből álljon a sorozat, fontos, hogy sose kizárólag értékesítés témában írj, mindenképpen legyenek hasznos, edukatív jellegű témák is
Reméljük hasznosnak találtad tippjeinket. Ha hatékonyabbá szeretnéd tenni céged marketing tevékenységeit, akkor keress minket!